Ez az életveszélyes állapot akkor alakul ki, ha valamilyen anyagra a szervezet túlzott allergiás reakcióval válaszol, vagy, ha bizonyos anyagok más mechanizmussal ilyen reakciót indít el a szervezetben. Általában légúti allergének esetén (pollenek, háziporatka vagy állati szőr) általában nem jelentkezik ilyen súlyos reakció, ilyen esetben az asztmás roham a legsúlyosabb forma. Gyakori anafilaxiát kiváltó anyagok a gyógyszerek, szérumok, a méh, darázs vagy egyéb rovarméreg, kígyóméreg. Az élelmiszerek, konzerválószerek, ételadalékanyagok, ételfestékek fizikai terhelés, hideg, meleg, ultraibolya sugárzás szintén képesek kiváltani ilyen, az életre veszélyes reakciót. Tekintettel arra, hogy nagymértékben megszaporodtak ezek a fiatal korban is esetlegesen halált okozó reakciók, ezért nagy hangsúlyt kell helyezni arra, hogy már enyhe formában felismerjük, és a beteg és környezete is megtanulja azt, hogy mit kell tenni az életveszély elhárítására. Ebben különös jelentőséggel bírnak az időben elvégzett vizsgálatok, valamint a betegek ellátása megfelelő gyógyszerekkel. Az anafilaxia tünetei a kiváltó anyag szervezetbe jutása után kezdetben lehetnek bőrtünetek: csalánkiütés, tenyér vagy talpviszketés, vagy máshol jelentkező viszketés. A folyamat tovább haladva megnyilvánulhat béltünetek formájában: hányás, hasmenés, vagy légúti formában: köhögés, fulladás, gége ödéma, tüsszögés. Az egyik leggyorsabb lefolyású formában a keringési rendszer érintett, vérnyomás esés, sokk lép fel ilyenkor. Akinél egyszer kialakult a reakció létfontosságú kideríteni, hogy mi okozta a tüneteket, hogy a későbbiekben elkerülje azokat, hogy minél kisebb legyen lehetőség ismételten találkozni az allergénnel, anafilaxiát okozó anyaggal. Ha van rá lehetőség hozzászoktató kezelést kell alkalmaznunk, ami azt jelenti, hogy a beteg szervezetét hozzászoktatjuk az adott anyaghoz. Minden esetben el kell látni megfelelő öninjekcióval, melyet a beteg magának is be tud adni, ha a tünetek jelentkeznek. Fontos a beteg szervezetéből mielőbb eltávolítani a kiváltó anygot (pl fullánkot) Az injekció beadása után azonban fontos orvosnál jelentkezni, mert a reakciónak lehet későbbi fázisa is, ami azt jelenti, hogy később visszatérhetnek a tünetek, ezt megfelelően kell kezelni.